Učitelství pro 2. stupeň ZŠ / pro SŠ
Pojetí studia je významně ovlivněno strukturovaným modelem přípravy budoucích učitelů pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. V bakalářském studiu je kladen důraz na oborovou přípravu v rámci studované aprobace. Těžiště praktické přípravy na učitelskou profesi je až v navazujícím magisterském studiu.
Důležité dokumenty
| Pedagogické praxe v akademickém roce 2025 - 2026 | ||||||
| II. | 1. r. nMgr. | PPR1 | ZS | 7. 10. 2025 – 16. 12. 2025 | úterý | 1 student |
| 2 studenti | ||||||
| II. | 1. r. nMgr. | PPR2 | LS | 17. 2. 2026 – 12. 5. 2026 | úterý | 1 student |
| 2 studenti | ||||||
| II. | 2. r. nMgr. | PSP | ZS | 8. 9. 2025 – 10. 10. 2025 | 5 týdnů | |
| 3 týdny | ||||||
| 2 týdny | ||||||
Prezenční forma studia - bakalářské
ZS, LS - PEDAGOGICKÉ PRAKTIKUM (PPEB)
Předmět Pedagogické praktikum lze plnit jak v ZS - průběžná forma (kroužky, AP, sportovní kluby, ŠD), tak v LS - souvislá forma (letní pobytové, příměstské tábory, soustředění, školy v přírodě).
PPEB - REGISTRAČNÍ KARTA
PPEB - PRŮVODNÍ DOPIS
ZS, LS - ASISTENČNÍ PRAXE - povinná praxe (PASP)
Studenti se prostřednictvím asistenční činnosti seznamují s charakterem práce v ZŠ, pozorují, analyzují a reflektují výchovně vzdělávací proces v ZŠ z hlediska činnosti učitele, žáků a sledují jejich vzájemnou interakci. Učí se individuálně přistupovat k jednotlivým žákům, reflektovat a sebereflektovat.
PASP - pokyny
PASP - žádost
PASP - povinná literatura
PASP - potvrzení o provedení ped. praxe
ZS - VYBRANÉ PRAKTICKÉ PROBLÉMY VÝCHOVY (PVPPB)
Cílem předmětu je podpořit zájem studentů o pedagogické obory a motivovat je k dalšímu vzdělávání, včetně pokračování v magisterském studia.
V průběhu semestru studenti navštíví různá školská zařízení-např. ZŠ pro sluchově postižené, soukromou ZŠ Doctrina, Výchovný ústav a dětský domov se školou v Chrastavě nebo ZŠ pro tělesně postižené.
Formou skupinových návštěv se studenti seznamují s reálnými podmínkami vybraných povolání.
Aktivity: seminární formy + terénní praktika
Témata:
- Výchovně vzdělávací soustava ČR + komparace se zahraničními systémy
- Obecná problematika školství
- Speciální školy a výchovné instituce, školy a školská zařízení
- Problematika základního školství, reformy, RVP
- Profese pedagoga, učitele
- Vybrané výchovné problémy (komunikace, motivace, sociálně nežádoucí jevy, kázeň, žáci se specifickými výchovnými potřebami apod.)
- Metodologie pedagogického výzkumu
- Malé výzkumné formy
- Náslechové aktivity, analýza, reflexe
LS - ÚVOD DO PEDAGOGICKÉ PRAXE (PUPPB)
Úvod do pedagogické praxe má funkci uvedení studentů do školského terénu a získání základních dovedností v oblasti pozorování, hodnocení, analýzy a reflexe psychodidaktických jevů. Obecným smyslem předmětu je obsahová integrace učiva teoretických pedagogických a psychologických disciplín s praktickými problémy vzdělávání, tedy „zprostředkování“ vazby mezi přednášenými tématy a v terénu odpozorovanými jevy.
Prezenční forma studia - magisterské
ZS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 1 pro ZŠ/SŠ (PPR1)
TERMÍN: 7. 10. - 16. 12. 2025 (úterý)
Na průběžnou pedagogickou praxi v ZS jsou zařazeni studenti, kteří byli přijati do 1. ročníku navazujícího magisterského studia.
Harmonogram PPR1 - ZS 2025/2026
Nástroj ČJ, nástroj FY, nástroj IF, nástroj MA, nástroj SJ, nástroj AJ, nástroj DJ, nástroj CH,
nástroj NJ, nástroj OV, nástroj TV, nástroj ZE, nástroj PŘ
Videonahrávky na praxích - zásady
LS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 2 pro ZŠ/SŠ (PPR2)
TERMÍN: 17. 2. - 12. 5. 2026 (úterý)
Na průběžnou pedagogickou praxi v LS jsou zařazeni studenti, kteří úspěšně absolvovali praxi v zimním semestru (zápočet za ZS). Studenti, kteří za ZS nemají zápočet, případně nesplnili další studijní povinnosti, které jsou podmínkou úspěšného absolvování praxe, nemají na zařazení v LS nárok
ZS - SOUVISLÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE (PSP)
TERMÍN: 8. 9. 2025 - 10. 10. 2025
Souvislá pedagogická praxe PSP je završující formou praktické přípravy studentů učitelství a má komplexní charakter. Studenti realizují praxi podle studované aprobace 5 týdnů na jedné škole nebo 3 týdny na ZŠ a 2 týdny SŠ.
Kombinovaná forma studia - bakalářské
ZS,LS - PEDAGOGICKÉ PRAKTIKUM (KPEB)
Pedagogické praktikum je ve studijním plánu zařazeno v letním semestru 1. ročníku, ale jeho plnění je třeba zahájit již v říjnu (plnění průběžnou formou). V květnu - červnu je udělován zápočet za absolvování praktika průběžnou formou, v srpnu - září je udělován zápočet za plnění souvislou formou (termíny budou vypsány na STAGu).
ZS, LS - ASISTENČNÍ PRAXE (KASP)
Pro studenty kombinované formy studia platí stejné pokyny jako pro studenty prezenčního studia (viz výše)
ZS - VYBRANÉ PRAKTICKÉ PROBLÉMY VÝCHOVY (KVPPB)
Cílem předmětu je podpořit zájem studentů o pedagogické obory a motivovat je k dalšímu vzdělávání, včetně pokračování v magisterském studia.
V průběhu semestru studenti navštíví různá školská zařízení-např. ZŠ pro sluchově postižené, soukromou ZŠ Doctrina, Výchovný ústav a dětský domov se školou v Chrastavě nebo ZŠ pro tělesně postižené.
Studenti kombinované formy studia si školy domlouvají sami v místě svého bydliště.
Aktivity: seminární formy + terénní praktika
Témata:
- Výchovně vzdělávací soustava ČR + komparace se zahraničními systémy
- Obecná problematika školství
- Speciální školy a výchovné instituce, školy a školská zařízení
- Problematika základního školství, reformy, RVP
- Profese pedagoga, učitele
- Vybrané výchovné problémy (komunikace, motivace, sociálně nežádoucí jevy, kázeň, žáci se specifickými výchovnými potřebami apod.)
- Metodologie pedagogického výzkumu
- Malé výzkumné formy
- Náslechové aktivity, analýza, reflexe
LS - ÚVOD DO PEDAGOGICKÉ PRAXE (KUPPB)
Úvod do pedagogické praxe má funkci uvedení studentů do školského terénu a získání základních dovedností v oblasti pozorování, hodnocení, analýzy a reflexe psychodidaktických jevů. Obecným smyslem předmětu je obsahová integrace učiva teoretických pedagogických a psychologických disciplín s praktickými problémy vzdělávání, tedy „zprostředkování“ vazby mezi přednášenými tématy a v terénu odpozorovanými jevy.
Kombinovaná forma studia - magisterské
ZS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 1 pro ZŠ/SŠ (KPR1)
Termín: 7. 10. -16. 12. 2025
KPR1 je zaměřena předmětově, zejména na výuku v aprobačních předmětech a s ní spojenou přípravu na vyučovací hodiny, jejich analýzu a reflexi, dále na náslechy a případně na další učitelské aktivity (opravování, příprava pomůcek, dozory apod.). Student tráví v určené škole po domluvě s cvičným učitelem celé dopoledne.
LS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 2 pro ZŠ/SŠ (KPR2)
TERMÍN: 18. 2. - 13. 5. 2025
Na průběžnou pedagogickou praxi v LS jsou zařazeni studenti, kteří úspěšně absolvovali praxi v zimním semestru (zápočet za ZS). Studenti, kteří za ZS nemají zápočet, případně nesplnili další studijní povinnosti, které jsou podmínkou úspěšného absolvování praxe, nemají na zařazení v LS nárok.
ZS - SOUVISLÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE (KSP)
TERMÍN: 8. 9. 2025 - 10. 10. 2025
Pro studenty v kombinované formě studia platí stejná pravidla plnění KSP jako pro studenty v prezenční formě studia. Studenti, kteří pracují na pozici učitele, plní praxi na své škole. Studenti, kteří pracují mimo školství si domluví praxi na ZŠ v místě svého bydliště.
Výstupy z praxe a počet splněných náslechů a odučených hodin jsou stejné jako u prezenčního studia. Specifické úkoly k praxi zadávají oboroví didaktic
Student praktikant - údaje o praxi