Přejít na hlavní obsah

Učitelství pro 2. stupeň ZŠ / pro SŠ

Pojetí studia je významně ovlivněno strukturovaným modelem přípravy budoucích učitelů pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. V bakalářském studiu je kladen důraz na oborovou přípravu v rámci studované aprobace. Těžiště praktické přípravy na učitelskou profesi je až v navazujícím magisterském studiu.

Důležité dokumenty

Pedagogické praxe v akademickém roce 2025 - 2026
II. 1. r. nMgr. PPR1 ZS 7. 10. 2025 – 16. 12. 2025 úterý 1 student
            2 studenti
II. 1. r. nMgr. PPR2 LS 17. 2. 2026 – 12. 5. 2026 úterý 1 student
            2 studenti
II. 2. r. nMgr. PSP ZS 8. 9. 2025 – 10. 10. 2025   5 týdnů
            3 týdny
            2 týdny

Prezenční forma studia - bakalářské

 

ZS, LS - PEDAGOGICKÉ PRAKTIKUM (PPEB)

Předmět Pedagogické praktikum lze plnit jak v ZS - průběžná forma (kroužky, AP, sportovní kluby, ŠD), tak v LS - souvislá forma (letní pobytové, příměstské tábory, soustředění, školy v přírodě).

PPEB - POKYNY

PPEB - REGISTRAČNÍ KARTA

PPEB - PRŮVODNÍ DOPIS

ŽÁDOST O REALIZACI PRAXE

POTVRZENÍ O PROVEDENÍ PRAXE

 

 

 

 

ZS, LS - ASISTENČNÍ PRAXE - povinná praxe (PASP)

Studenti se prostřednictvím asistenční činnosti  seznamují s charakterem práce v ZŠ, pozorují, analyzují a reflektují výchovně vzdělávací proces v ZŠ z hlediska činnosti učitele, žáků a sledují jejich vzájemnou interakci. Učí se individuálně přistupovat k jednotlivým žákům, reflektovat a sebereflektovat.

PASP - pokyny
PASP - žádost
PASP - povinná literatura
PASP - potvrzení o provedení ped. praxe

 

ZS - VYBRANÉ PRAKTICKÉ PROBLÉMY VÝCHOVY (PVPPB)

Cílem předmětu je podpořit zájem studentů o pedagogické obory a motivovat je k dalšímu vzdělávání, včetně pokračování v magisterském studia.

V průběhu semestru studenti navštíví různá školská zařízení-např. ZŠ pro sluchově postižené, soukromou ZŠ Doctrina, Výchovný ústav a dětský domov se školou v Chrastavě nebo ZŠ pro tělesně postižené.

Formou skupinových návštěv se studenti seznamují s reálnými podmínkami vybraných povolání.

Aktivity: seminární formy + terénní praktika

Témata:

  1. Výchovně vzdělávací soustava ČR + komparace se zahraničními systémy
  2. Obecná problematika školství
  3. Speciální školy a výchovné instituce, školy a školská zařízení
  4. Problematika základního školství, reformy, RVP
  5. Profese pedagoga, učitele
  6. Vybrané výchovné problémy (komunikace, motivace, sociálně nežádoucí jevy, kázeň, žáci se specifickými výchovnými potřebami apod.)
  7. Metodologie pedagogického výzkumu
  8. Malé výzkumné formy
  9. Náslechové aktivity, analýza, reflexe

LS - ÚVOD DO PEDAGOGICKÉ PRAXE (PUPPB)

Úvod do pedagogické praxe má funkci uvedení studentů do školského terénu a získání základních dovedností v oblasti pozorování, hodnocení, analýzy a reflexe psychodidaktických jevů. Obecným smyslem předmětu je obsahová integrace učiva teoretických pedagogických a psychologických disciplín s praktickými problémy vzdělávání, tedy „zprostředkování“ vazby mezi přednášenými tématy a v terénu odpozorovanými jevy.

Prezenční forma studia - magisterské

 

ZS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 1 pro ZŠ/SŠ (PPR1)

TERMÍN: 7. 10. - 16. 12. 2025 (úterý)

Na průběžnou pedagogickou praxi v ZS jsou zařazeni studenti, kteří byli přijati do 1. ročníku navazujícího magisterského studia.

Harmonogram PPR1 - ZS 2025/2026

PPR1 - KROK ZA KROKEM

Nástroj ČJnástroj FY, nástroj IF, nástroj MA, nástroj SJ, nástroj AJ, nástroj DJ, nástroj CH
nástroj NJ, nástroj OV, nástroj TVnástroj ZEnástroj PŘ

Dopis provázejícím učitelům

Pokyny k praxi

Videonahrávky na praxích - zásady


LS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 2 pro ZŠ/SŠ (PPR2)

TERMÍN: 17. 2. - 12. 5. 2026 (úterý)

Na průběžnou pedagogickou praxi v LS jsou zařazeni studenti, kteří úspěšně  absolvovali praxi v zimním semestru (zápočet za ZS). Studenti, kteří za ZS nemají zápočet, případně nesplnili další studijní povinnosti, které jsou podmínkou úspěšného absolvování praxe, nemají na zařazení v LS nárok

Praxe PPR2 Krok za krokem

PPR2 pokyny

 

 

 

 

 

 

ZS - SOUVISLÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE (PSP)

TERMÍN: 8. 9. 2025 - 10. 10. 2025

Souvislá pedagogická praxe PSP je završující formou praktické přípravy studentů učitelství a má komplexní charakter. Studenti realizují praxi podle studované aprobace 5 týdnů na jedné škole nebo 3 týdny na ZŠ a 2 týdny SŠ.

Pokyny pro studenty

Pokyny pro učitele

Ředitelé dopis

Vstupní list na praxi

Student - údaje o praxi


 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 

Kombinovaná forma studia - bakalářské

ZS,LS - PEDAGOGICKÉ PRAKTIKUM (KPEB)

Pedagogické praktikum je ve studijním plánu zařazeno v letním semestru 1. ročníku, ale jeho plnění je třeba zahájit již v říjnu (plnění průběžnou formou). V květnu - červnu je udělován zápočet za absolvování praktika průběžnou formou, v srpnu - září je udělován zápočet za plnění souvislou formou (termíny budou vypsány na STAGu).

KPEB - POŽADAVKY

KPEB - PRŮVODNÍ DOPIS

KPEB - POTVRZENÍ O PRAXI

KPEB - REGISTRAČNÍ KARTA

Žádost o realizaci praxe


ZS, LS - ASISTENČNÍ PRAXE (KASP)

Pro studenty kombinované formy studia platí stejné pokyny jako pro studenty prezenčního studia (viz výše)

KASP - POKYNY

KASP - ŽÁDOST

Povinná literaratura

ZS - VYBRANÉ PRAKTICKÉ PROBLÉMY VÝCHOVY (KVPPB)

Cílem předmětu je podpořit zájem studentů o pedagogické obory a motivovat je k dalšímu vzdělávání, včetně pokračování v magisterském studia.

V průběhu semestru studenti navštíví různá školská zařízení-např. ZŠ pro sluchově postižené, soukromou ZŠ Doctrina, Výchovný ústav a dětský domov se školou v Chrastavě nebo ZŠ pro tělesně postižené.

Studenti kombinované formy studia si školy domlouvají sami v místě svého bydliště.

Aktivity: seminární formy + terénní praktika

Témata:

  1. Výchovně vzdělávací soustava ČR + komparace se zahraničními systémy
  2. Obecná problematika školství
  3. Speciální školy a výchovné instituce, školy a školská zařízení
  4. Problematika základního školství, reformy, RVP
  5. Profese pedagoga, učitele
  6. Vybrané výchovné problémy (komunikace, motivace, sociálně nežádoucí jevy, kázeň, žáci se specifickými výchovnými potřebami apod.)
  7. Metodologie pedagogického výzkumu
  8. Malé výzkumné formy
  9. Náslechové aktivity, analýza, reflexe
LS - ÚVOD DO PEDAGOGICKÉ PRAXE (KUPPB)

Úvod do pedagogické praxe má funkci uvedení studentů do školského terénu a získání základních dovedností v oblasti pozorování, hodnocení, analýzy a reflexe psychodidaktických jevů. Obecným smyslem předmětu je obsahová integrace učiva teoretických pedagogických a psychologických disciplín s praktickými problémy vzdělávání, tedy „zprostředkování“ vazby mezi přednášenými tématy a v terénu odpozorovanými jevy.

Kombinovaná forma studia - magisterské

 

 

ZS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 1 pro ZŠ/SŠ (KPR1)

Termín: 7. 10. -16. 12. 2025

KPR1 je  zaměřena předmětově, zejména na výuku v aprobačních předmětech a s ní spojenou přípravu na vyučovací hodiny, jejich analýzu a reflexi, dále na náslechy a případně na další učitelské aktivity (opravování, příprava pomůcek, dozory apod.). Student tráví v určené škole po domluvě s cvičným učitelem celé dopoledne.

 
 
 
 
 
 

LS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 2 pro ZŠ/SŠ (KPR2)

TERMÍN: 18. 2. - 13. 5. 2025

Na průběžnou pedagogickou praxi v LS jsou zařazeni studenti, kteří úspěšně  absolvovali praxi v zimním semestru (zápočet za ZS). Studenti, kteří za ZS nemají zápočet, případně nesplnili další studijní povinnosti, které jsou podmínkou úspěšného absolvování praxe, nemají na zařazení v LS nárok.

 
 
 
 
 

ZS - SOUVISLÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE (KSP)

TERMÍN: 8. 9. 2025 - 10. 10. 2025

Pro studenty v kombinované formě studia platí stejná pravidla plnění KSP jako pro studenty v prezenční formě studia. Studenti, kteří pracují na pozici učitele, plní praxi na své škole. Studenti, kteří pracují mimo školství si domluví praxi na ZŠ  v místě svého bydliště.

Výstupy z praxe a počet splněných náslechů a odučených hodin jsou stejné jako u prezenčního studia. Specifické úkoly k praxi zadávají oboroví didaktic

Pokyny pro studenty

Pokyny pro učitele

Pokyny pro ředitele

Vstupní list na praxi

Student praktikant - údaje o praxi